Interviu Lygia Alexandrescu

Ce parere aveti despre vegetarianism ca stil de viata?

Eu sunt pe principiul „iubiti animalele, nu le mancati!” nu numai medical, ci si etic. Pana la urma e vorba si de o energie. Este adevarat ca gasim aminoacizii esentiali in carne, dar daca ne alegem alimentele cu grija se poate rezolva si asta. Este vorba de acea energie pe care o elibereaza animalul in momentul in care este agresat. In momentul in care moare, acel animal elibereaza o energie negativa pe care noi o consumam. Aparent este un lucru mistic, dar nu este asa.

Este o polarizare in interiorul moleculelor de proteina, polarizare care nu este benefica pentru noi caci creeaza aciditate, iar pe fondul acestei aciditati se grefeaza boala. In momentul in care am aciditate multa si nu o contracarez cu legume, cereale, multa apa, care sa curete acel acid, boala se grefeaza si apare de la o simpla alergie, viroza si pana la cancer. Dupa 19 ani recomand regimul ovolactovegetarian cu peste o data pe saptamana. Daca nu se mananca pestele, nu-i nici o tragedie. Recomand de asemenea sa fie tinute posturile de peste an.

Ce parere aveti despre consumul de lapte la adulti?

Laptele este un lichid al unui mamifer pe care-l secreta pentru puiul lui. Deci laptele de vaca este pentru puiul de vaca, adica pentru vitel. Molecula de lapte este o emulsie de grasime si de proteine in apa. Molecula de lapte, ca si la mama contine grasime de foarte buna calitate. Nimic nu-i mai bun pentru pui decat laptele propriei mame. Laptele are cele mai multe proteine sub forma de caseina. Caseina are o structura pentru om si alta structura pentru vitel. La om e de 300 de ori mai mica decat la vitel. La fel, lactoza este in cantitate foarte mare in laptele de vaca.  De aceea cand copiilor li se da lapte de vaca inainte de 2 ani, unii dezvolta tot felul de alergii si intolerante, inclusiv astm bronsic. Foarte important este sa intelegem ca sistemul digestiv al copilului se maturizeaza cam dupa 9 ani. De aceea, pana la aceasta varsta putem sa-i mai dam cate un pahar de lapte de vaca. Laptele de capra ar fi cel bine de utilizat, caci caseina de capra are o structura de 3 ori mai mare decat a laptelui matern si in plus, se metabolizeaza mai usor. Corpul nostru nu are pachetul enzimatic necesar sa degradeze caseina de vaca sau lactoza in cantitate asa mare. La adultii care nu se abtin de la consumul de lapte de vaca poate aparea artroza (desi tu crezi ca faci bine osului, articulatiei dandu-i lapte), apar deviatiile ale degetelor, durerile articulare, apar acele paranteze pe care le vedem la femeile in varsta de la tara. Prin urmare acesti metaboliti care nu pot fi digerati de corpul nostru se depun undeva. In concluzie, pana la 9 ani pot sa-i mai dau copilului cate un pahar cu lapte integral (nu degresat!). Dupa aceasta varsta trebuie „intarcat”. Exista copii care refuza laptele, corpuri destepte care refuza agresorii (varsa, apar diverse eruptii). Dupa 9 ani laptele trebuie trecut prin procesul de fermentatie. Prin acest proces lactoza se transforma in acid lactic care este benefic colonului, iar caseina scade cantitativ si prin urmare devine mai usor de digerat. Si atunci laptele batut, sana, kefirul sunt recomandate.

Daca tot am discutat de lapte, cu ce trebuie sa asociem cerealele integrale la micul dejun?

Combinatia dintre cereale si iaurt nu este cea mai recomandata deoarece combinam un carbohidrat complex cu proteina. Trebuie sa precizez ca discutam numai despre cereale integrale: fulgi de ovaz, de secara, de grau (atentie ca au continut mare de gluten!). Se pot consuma fierte, se fac ca o mamaliga, ca un terci. Punem o lingura de stafide, fructe proaspete. Elibereaza insulina treptat, nu apare pofta de dulce si da satietate timp de 2-3 ore. Ca regula, carbohidratul complex din cereale se combina cu monozaharida, adica cu fructe. Fie fierb cerealele ca la terci, fie pun fulgii de cereale intr-un fresh de grepfruit sau portocale, se umfla si pot adauga o lingurita de miere sau fructe deshidratate. Nu se adauga seminte de in, canepa sau orice alt fel de seminte deoarece au grasimi si combinatia devine indigesta.

Cerealele contin proteine de natura vegetala, dar in principal sunt un carbohidrat complex. Un carbohidtrat complex se va combina intotdeauna cu un carbohidrat simplu. Carbohidratii simpli sunt cei din fructe( glucoza, fructoza), bere (maltoza). Glucidele complexe sunt amidon, glicogen, adica fainoasele.

Ce ar trebui sa-si monitorizeze un vegetarian pentru a fi sigur ca este sanatos?

Formula leucocitara caci acolo vedem cum sunt elementele figurate, daca au destul fier. Fierul este foarte important pentru organism, fara fier nu putem respira, fara fier nu gandim corect. In acelasi timp fierul este hepatotoxic si nu ne jucam cu suplimentarea lui fara recomandare medicala. De asemenea ne uitam la sideremie care practic arata depozitul de fier si la proteinele totale.

Aveti pacienti ovolactovegetarieni/vegetarieni supraponderali?

Multe persoane ovolactovegetariene sau vegetariene sunt supraponderale caci nu combina corect alimentele. Uleiul de masline este mirific, pastele integrale sunt absolut minunate. In momentul in care le-am combinat „se duc direct pe burta”. Aceeasi combinatie nefericita este intre cereale integrale cu lapte de soia. Este important sa intelegem ca atunci cand suntem vegetarian lucram cu medicul de familie pe analize sa ne monitorizam starea de sanatate, dar si cu nutritionistul sa ne invete cum sa combinam corect alimentele. Linia generala de urmat este 5-6 mese pe zi, prize mici alimentare si dese, astfel incat sa evitam hipoglicemiile si pofta de mancare puternica seara. In prima parte a zilei se mananca cereale integrale, stafide, fructe uscate, oleaginoasele, fructe dulci cu indice glicemic superior si o hidratare foarte buna. Daca mancam cereale integrale si nu avem bauta suficienta apa ne vom constipa cumplit. Fructe cu indice glicemic mediu si mic se pot manca dupa-amiaza. Pranzul intotdeuna cu amidonose adica un cartof, un orez, o pasta, dar toate cu salata intotdeuna. Mai pe seara mancam o supa sau o crema de zarzavaturi, un ghiveci de legume. Daca mancam si lactate le insotesc de un kefir, o sana sau un lapte batut. La salate pe langa migdale radem si un pic de branza nesarata, nu neaparat slaba caci creierul are nevoie de grasime. Painea integrala, cu secara nu trebuie uitata. Daca o facem in casa trebuie sa avem grija caci exista persoane care se lauda ca-si fac painea in casa, dar respecta acele retete date in cartile care vin cu aparatul conform carora painea se face dintr-un amestec de faina integrala sau nu, ulei, seminte, lapte praf, etc. Deja este cozonac, nu paine. Prin urmare oamenii sunt surprinsi de ce se ingrasa pe zi ce trece mancand paine din faina integrala facuta acasa.

Un alt lucru important care trebuie spus de nenumarate ori este despre vacante, concedii. Este foarte important sa dam si ficatului o vacanta. Majoritatea asteptam vacanta ca sa ne razbunam tot pe amaratul de ficat care in timpul anului trage din greu si este obosit, stresat, etc. Vine vacanta si in loc de un pic de liniste primeste alcool, tutun, mancaruri grele si multe, etc.

 

Adauga un comentariu

Comentarii

  • Nu sunt comentarii

Informaţii în completare