Muraturile-comorile iernii

Cu ceva vreme in urma, cand nu se gaseau sub nici o forma fructe si legume de import, muraturile erau o prezenta constanta pe mesele tuturor. Conform domnului doctor Mencinicopschi, muraturile ar trebui „repuse in drepturi” caci au un rol important intr-o dieta sanatoasa pe timp de iarna.

Muraturile sunt cunoscute si apreciate de multa vreme, fiind mentionate si in Biblie, dar abia in ultimii ani in urma unor cercetari au fost dezvaluite proprietatile lor extraordinare. Trebuie subliniat de la inceput ca muraturile la care ma refer sunt cele obtinute prin fermentatie in solutie salina, deci nu conservele sterilizate in otet. Se pot mura numai legume sau amestec de legume cu fructe scufundate in saramura facuta cu sare fara iod. Neaparat trebuie adaugate si condimente gen seminte de mustar, marar, hrean, etc. Fermentatia trebuie sa se produca in lipsa oxigenului din aer, deci legumele trebuie sa fie acoperite de saramura. Temperatura optima de fermentare este 4 grade Celsius, cand se acumuleaza cele mai mari cantitati de acid lactic, de substante biologic active si arome generate prin fermentatia glucidelor din legume si fructe. Muraturile nu se pun in vase de plastic sau aluminiu deoarece acidul lactic si saramura pot extrage din acestea substante toxice pentru sanatate. Sunt de preferat butoaiele din lemn sau vase din sticla.

Prin procesul de murare se pastreaza substantele valoroase din  legumele supuse acestui proces natural de conservare. Varza murata este un aliment probiotic, cu efecte curative, pastrandu-si compusii anticancerigeni (glucozinolati), hepatoprotectori (sulfofaran), anti-inflamatori, antioxidanti, etc. Acidul lactic este reglator al microflorei intestinale, iar bacteriile probiotice sunt benefice pentru intarirea sistemului imunitar si sanatatea colonului.

Varza murata are nenumarate proprietati benefice pentru sanatate. Datorita bogatiei de vitamina C (mai multa decat in portocale) are un efect puternic antioxidant potentat si de zincul, magneziul si calciul continute. Este minunata pentru restabilirea unei flore intestinale normale dupa tratamentele cu antibiotice. Sulforafanul, fibrele alimentare, antioxidantii au efecte hepatoprotectoare. Anumiti compusi din varza murata se pare ca scad concentratia colesterolului rau, iar datorita bogatiei de vitamine si minerale este un neurotonic si miotonic natural util in surmenajul fizic si intelectual. Datorita fibrelor continute si a faptului ca muraturile au densitate calorica mica, sunt un aliment bun pentru cei care urmeaza o dieta de scadere a greutatii.

Trebuie precizat ca varza murata, ca si varza preparata in alte moduri se consuma cu precautie de catre persoanele cu hiper sau hipotiroidie deoarece contine compusi (goitrogeni) care afecteaza functionarea tiroidei.

Bibliografie: „Si noi ce mai mancam?” de prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi 

Adauga un comentariu

Comentarii

  • Nu sunt comentarii

Informaţii în completare